نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

بدون شک مادربرد مهمترین مولفه یک رایانه شخصی است ، چون هیچ قطعه دیگری بدون آن کار نمی‌کند و مادربرد است که تصمیم می‌گیرد چه نسخه‌های جدیدی را در آینده به روزرسانی کنید. در ادامه با وبلاگ ما همراه باشید.

ما در این مقاله قصد داریم راهنمای خرید مادربرد با شما صحبت کنیم این مقاله جهت بروزرسانی و انتشار بار علمی آن در سری وبلاگ های این مجموعه تولید شده است و بر گرفته از یک مقاله در یک وبسایت است که دارای منبع می باشد و پیشنهاد ما نیست جهت بررسی بیشتر و اطمینان بیشتر منابع آن منابع بررسی شود.

مادربرد یا همان برد اصلی بخش اصلی رایانه شما است که قطعات و اجزای مختلف رایانه شما از جمله RAM، CPU و… بر روی آن تعبیه شده است.

مادربرد از سال 1982 بر روی کامپیوترهای شخصی قرار داده شد. برداصلی به این دلیل در رایانه ها تعبیه شده است که علاوه بر اینکه انرژی الکتریکی را در هر یک از اجزا پراکنده می کند بین اجزا نیز ارتباط برقرار می کند. مادربردها همگی از یک استاندارد تبعیت می کنند و فقط در اندازه های آن ها تفاوت وجود دارد.

چرا به جای استفاده از برد اصلی تمام اجزا را به وسیله سیم هایی تو در تو بهم وصل نکنیم؟ چرا اینکار موجب تداخل سیگنال ها بهم می شود.

در هنگام خرید مادربرد به برند آن توجه کنید ترجیحا از برندهایی مثل ایسوس،ام اس آی و… انتخاب کنید و به مارک آن هم توجه کنید که بهتر است اینتل(intel) یا ای ام دی(AMD) باشد. همچنین به تعداد اسلات رم و نوع و آن و سازگاری این دو باهم توجه داشته باشید.

برای اینکه خیالتان راحت باشد که می توانید هر زمان که خواستید رایانه شخصی خود را ارتقا دهید بهتر است از مادربردی با چهار اسلات رم ( رم 4 اسلاتی) استفاده کنید.

اجزای مادربرد:

  • اسلات پی سی آی (PCI)
  • اسلات کارت گرافیک
  • باتری پشتیبان
  • اسلات های ساتا
  • ورودی های یو اس بی
  • نگهدارنده فن
  • سوکت سی پی یو
  • پل های مادربرد
  • اسلات ای دی ای
  • ورودی پاور
  • اسلات رم

قطعات و اجزا مادربرد:

بسیاری از اجزای اصلی مهم برای عملکرد رایانه ، به مادربرد متصل شده اند. این موارد شامل پردازنده ، حافظه و اسلات های توسعه است. مادربرد به طور مستقیم یا غیر مستقیم به هر قسمت از رایانه متصل می شود . نوع مادربرد نصب شده در کامپیوتر تأثیر به سزایی در سرعت سیستم و قابلیت های گسترش رایانه دارد.

واحد پردازنده مرکزی (CPU)

یکی از قطعات مادربرد لپ تاپ ، CPU است که به عنوان ریز پردازنده یا پردازنده نیز شناخته می شود این قطعه مسئول واکشی ، رمزگشایی و اجرای دستورالعمل های برنامه و همچنین انجام محاسبات ریاضی و منطقی است. تراشه پردازنده توسط نوع پردازنده و سازنده مشخص می‌شود. این اطلاعات معمولاً روی خود تراشه درج می‌شود.

به عنوان مثال ، Intel 386, Advanced Micro Devices (AMD) 386, Cyrix 486, Pentium MMX, Intel Core 2Duo, or iCore7. اگر تراشه پردازنده روی مادربرد نیست ، می توانید سوکت پردازنده را به عنوان سوکت 1 تا سوکت 8 ، LGA 775 و غیره شناسایی کنید.

این می تواند به شما در شناسایی پردازنده مناسب در سوکت کمک کند. به عنوان مثال ، پردازنده 486DX در سوکت 3 جای می گیرد.

حافظه کامپیوتر RAM

حافظه دسترسی تصادفی یا RAM معمولاً به تراشه های رایانه ای گفته می‌شود که به طور موقت داده های پویا را برای افزایش عملکرد رایانه در حین کار ذخیره می‌کنند. به عبارت دیگر ، این قطعه مادربرد لپ تاپ محل کار رایانه شما است ، جایی که برنامه ها و داده های فعال بارگیری می‌شوند تا هر زمان پردازنده به آن‌ها نیاز داشت ، نیازی به واکشی آن‌ها از دیسک سخت نباشد.

حافظه دسترسی تصادفی فرار است ، به این معنی که محتویات خود را با خاموش شدن برق از دست می‌دهد. این متفاوت از حافظه غیر فرار است ، مانند دیسک‌های سخت و حافظه فلش ، که برای نگهداری داده ها به منبع تغذیه نیاز ندارند.

هنگامی که رایانه به درستی خاموش می‌شود ، تمام داده‌های موجود در RAM به حافظه ثابت دیسک سخت یا درایو فلش برمی‌گردند. در هنگام راه اندازی بعدی ، RAM شروع به پر شدن از برنامه هایی می‌کند که به طور خودکار هنگام راه اندازی بارگیری می‌شوند ، این فرآیند به نام بوت شدن است. بعداً ، کاربر پرونده‌ها و برنامه‌های دیگری را که هنوز در حافظه بارگیری شده اند باز می‌کند.

سیستم ورودی / خروجی پایه (BIOS)

BIOS یکی از قطعات مادربرد لپ تاپ مخفف سیستم ورودی / خروجی پایه است. BIOS یک حافظه “فقط خواندنی” است که متشکل از یک نرم افزار سطح پایین است که سخت افزار سیستم را کنترل می‌کند و به عنوان رابط بین سیستم عامل و سخت افزار عمل می‌کند. اکثر مردم اصطلاح BIOS را با نام دیگری می‌دانند، درایورهای دستگاه یا فقط درایورها. BIOS اساساً پیوند سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر در یک سیستم است.

همه مادربردها شامل یک بلوک کوچک از حافظه فقط خواندنی (ROM) هستند که جدا از حافظه اصلی سیستم است که برای بارگیری و اجرای نرم افزار استفاده می‌شود. در رایانه های شخصی ، BIOS شامل تمام کدهای لازم برای کنترل صفحه کلید ، صفحه نمایش ، درایوهای دیسک ، ارتباطات سریال و تعدادی از عملکردهای مختلف است.

BIOSسیستم یک تراشه ROM بر روی مادربرد است که در هنگام راه اندازی معمول (فرآیند راه اندازی) برای بررسی سیستم و آماده سازی برای اجرای سخت افزار استفاده می‌شود. BIOS روی تراشه ROM ذخیره می‌شود زیرا ROM حتی در صورت عدم تأمین برق به کامپیوتر ، اطلاعات را در خود نگه می‌دارد.

حافظه دسترسی تصادفی نیمه هادی رایگان اکسید فلز (CMOS RAM)

یکی دیگر از قطعات مادربرد لپ تاپ هم‌چنین شامل یک بلوک کوچک حافظه جداگانه ساخته شده از تراشه های CMOS RAM هستند که توسط باتری (که به عنوان باتری CMOS شناخته می شود) زنده نگه می‌دارند حتی در صورت خاموش بودن شارژ کامپیوتر که این امر از تنظیم مجدد هنگام روشن شدن رایانه جلوگیری می کند. دستگاه های CMOS برای کارکرد به انرژی بسیار کمی نیاز دارند. RAM برای ذخیره اطلاعات اولیه در مورد پیکربندی رایانه به عنوان مثال استفاده می شود:

  • CMOS
  • انواع دیسک فلاپی و دیسک سخت
  • اطلاعات مربوط به پردازنده
  • اندازه RAM
  • تاریخ و زمان
  • اطلاعات پورت سریال و موازی
  • اطلاعات را به برق وصل کنید و بازی کنید.
  • تنظیمات صرفه جویی در مصرف برق
  • اطلاعات مهم دیگر که در حافظه CMOS نگهداری می‌شود زمان و تاریخ است که توسط ساعت Real Time (RTC) به روز می‌شود.

 حافظه نهان

حافظه نهان یکی از قطعات مادربرد لپ تاپ است که یک بخش کوچک از حافظه پرسرعت (RAM) است و با بارگیری اطلاعات از حافظه اصلی (نسبتاً کند) و انتقال آن به پردازنده در صورت تقاضا ، عملکرد کامپیوتر را افزایش می‌دهد.

بیش‌تر پردازنده‌ها دارای یک حافظه نهانگاه داخلی (داخلی پردازنده) هستند که از آن به عنوان سطح 1 یا حافظه نهان اصلی یاد می‌شود. این را می توان با حافظه پنهان خارجی که روی مادربرد تعبیه شده ، تکمیل کرد.

این حافظه پنهانی سطح 2 است. در رایانه‌ های مدرن ، حافظه نهان سطح 1 و 2 در قالب پردازنده تعبیه شده است. اگر حافظه نهانگاه سوم خارج از قالب اجرا شود ، از آن به عنوان حافظه نهان سطح 3 (L3) یاد می‌شود.

گذرگاه های توسعه

گذرگاه توسعه یک مسیر ورودی / خروجی از CPU به دستگاه های جانبی است و به طور معمول از یک سری شکاف‌ها روی مادربرد تشکیل شده است. تابلوهای توسعه (کارت‌ها) به گذرگاه متصل می‌شوند. PCI رایج ترین گذرگاه توسعه در رایانه شخصی و سایر سیستم عامل های سخت افزاری است.

گذرگاه‌ها سیگنال‌هایی مانند داده ، آدرس حافظه ، قدرت و سیگنال های کنترل را از مولفه ای به مولفه دیگر منتقل می‌کنند. انواع دیگر گذرگاه‌ها شامل ISA و EISA است.

گذرگاه های توسعه با اجازه دادن به کاربران برای افزودن ویژگی های از دست رفته در رایانه های خود ، با قرار دادن کارت های آداپتور در شکاف های توسعه ، قابلیت های رایانه های شخصی را افزایش می‌دهند.

چیپست های کامپیوتر

چیپست یکی از قطعات مادربرد لپ تاپ است که از گروهی از مدارهای کوچک تشکیل شده است که جریان داده‌ها را از اجزای اصلی رایانه هماهنگ می‌کند. این اجزای کلیدی شامل خود پردازنده ، حافظه اصلی ، حافظه نهان ثانویه و هر دستگاهی است که در گذرگاه‌ها قرار دارد. یک چیپست همچنین جریان داده‌ها را از دیسک‌های سخت و سایر دستگاه‌های متصل به کانال های IDE به داخل و خارج کنترل می‌کند.

یک رایانه دارای دو چیپ ست اصلی است:

NorthBridge (کنترل کننده حافظه نیز نامیده می‌شود) وظیفه کنترل انتقال بین پردازنده و RAM را بر عهده دارد ، به همین دلیل از نظر فیزیکی نزدیک پردازنده قرار دارد. برای GM و Graphic و Memory Controller Hub گاهی GMCH نامیده می‌شود.

SouthBridge (کنترل کننده ورودی / خروجی یا کنترل کننده انبساط نیز نامیده می شود) ارتباطات بین دستگاه های کم سرعت محیطی را کنترل می‌کند. ICH (I / O Controller Hub) نیز نامیده می‌شود. اصطلاح “پل” به طور کلی برای تعیین مولفه ای استفاده می‌شود که دو باس را به هم متصل می‌کند. تولید کنندگان چیپ ست شامل SIS ، VIA ، ALI و OPTI هستند.

 کلاک CPU

ساعت CPU یک قطعه مادربرد لپ تاپ است که عملکرد تمام قسمت‌های کامپیوتر را همزمان می‌کند و سیگنال زمان بندی اولیه CPU را فراهم می‌کند. با استفاده از کریستال کوارتز ، ساعت CPU با تغذیه جریان ثابت پالس‌ها به ریز پردازنده جان می‌دهد. به عنوان مثال ، یک پردازنده مرکزی 200 مگاهرتزی 200 میلیون پالس در ثانیه از ساعت دریافت می‌کند.

پردازنده 2 گیگاهرتزی در هر ثانیه دو میلیارد پالس می‌گیرد. به همین ترتیب ، در هر دستگاه ارتباطی ، ممکن است از یک ساعت برای همگام سازی پالس های داده بین فرستنده و گیرنده استفاده شود.

یک “کلاک در زمان واقعی” که “ساعت سیستم” نیز نامیده می‌شود ، زمان روز را ردیابی می‌کند و این داده ها را در دسترس نرم افزار قرار می‌دهد. یک “کلاک به اشتراک گذاری زمان” CPU را در فواصل منظم قطع کرده و به سیستم عامل اجازه می‌دهد تا زمان خود را بین کاربران فعال و / یا برنامه‌ها تقسیم کند.

سوئیچ ها و جامپرها

کلیدهای DIP (بسته دو خطی) سوئیچ های الکترونیکی کوچکی از قطعه مادربرد لپ تاپ هستند که در صفحه مدار یافت می‌شوند و می‌توانند درست مانند یک سوئیچ معمولی روشن یا خاموش شوند. آن‌ها بسیار کوچک هستند و بنابراین معمولاً با یک شی نوک تیز ، مانند نوک پیچ گوشتی ، یک گیره کاغذ خم شده ، یا یک قلم باز می‌شوند.

هنگام تمیز کردن نزدیک سوئیچ‌های DIP مراقبت کنید ، زیرا برخی از آن‌ها را ممکن است از بین ببرند. سوئیچ های دیپ منسوخ شده اند و آ‌‌ن‌ها را در سیستم های مدرن پیدا نخواهید کرد. پایه های جامپر ، پایه‌های بیرون زده کوچکی روی مادربرد هستند. از درپوش یا پل برای اتصال یا کوتاه کردن یک جفت پایه استفاده می‌شود. وقتی پل به هر دو پایه متصل شود ، از طریق اتصال کوتاه ، مدار را کامل می‌کند و پیکربندی خاصی حاصل شده است.

درپوش‌های جامپر پل‌های فلزی هستند که مدار الکتریکی را می‌بندند. گاهی اوقات از جهنده ها برای پیکربندی تابلوهای توسعه استفاده می‌شود. با قرار دادن یک پلاگین روی مجموعه دیگری از پایه ها ، می‌توانید پارامترهای یک صفحه را تغییر دهید. توجه: می توانید پایه های جامپر و درپوش جامپر را در پشت دیسک سخت IDE و CD / DVD ROM / Writer بررسی کنید.

نکات مهم در خرید مادربرد :

مادربرد قطعه‌ای سخت افزاری است که تمام اجزای شما را به یکدیگر متصل می‌کند و اساساً به عنوان ستون فقرات سیستم عمل می‌کند که به هر یک از قطعات امکان ارتباط با یکدیگر را می‌دهد. در این راهنما‌، ما در مورد نکات مهم در خرید مادربرد با توجه به نیازهایتان به شما کمک می‌کنیم.

فاکتور فرم (ATX, MicroATX, Mini-ITX)

“فاکتور فرم ” خلاصه‌ای برای ابعاد و طرح مادربرد دسکتاپ معین است. برای اطمینان از اینکه یک برد مشخص در یک کیس PC جای می‌گیرد‌، باید بدانید که کیس از کدام یک از فاکتورهای استاندارد صفحه پشتیبانی می‌کند.
مواردی که برای سازندگان و ارتقا دهنده‌های رایانه بیشترین اهمیت را دارند ATX‌، MicroATX و Mini-ITX هستند. توجه داشته باشید که اکثر موارد PC که از فرم شکل خاصی پشتیبانی می‌کنند از تابلوهای فاکتورهای شکل کوچکتر از آن نیز پشتیبانی می‌کنند اما همیشه قبل از خرید مادربرد یا کیس جدید مشخصات را برای تأیید آن بررسی کنید.

BIOS / UEFI BIOS

بایوس و بایوس UEFI سیستم اصلی ورودی / خروجی سیستم عامل استاندارد است که کامپیوتر شما را خارج از محیط سیستم عامل مدیریت می‌کند، یعنی قبل از راه اندازی مجدد سیستم. در هنگام توالی راه اندازی‌، BIOS در یک تراشه اختصاصی روی مادربرد فعالیت می‌کند (در بعضی مادربردها‌، تراشه قابل جابجایی است) و تنظیمات مهم سیستم مانند ترتیب دستگاه بوت و همچنین پارامترهای اجزای یکپارچه را کنترل می‌کند.

اورکلاکرها همچنین می‌توانند اصول سیستم را در اینجا تغییر دهند‌، اگرچه با برد مناسب و نرم افزار نیز می‌توان از داخل ویندوز اورکلاک کرد. UEFI BIOS با برنامه ریزی مدولارتر و امکانات سفارشی سازی بیشتر برای سازندگان تابلو‌، چیزی نزدیکتر به سیستم عامل مینی را مشخص می‌کند.

بسته به نوع طراحی‌، یک UEFI BIOS همچنین می‌تواند با ماوس قابل کنترل باشد. در لیست نکات مهم در خرید مادربرد برای خریداران ، برای مدتی حضور UEFI BIOS یک امتیاز مثبت بود که باید به آن توجه کرد چون اکنون‌، این به یک استاندارد تبدیل شده است.

I / O Shield

اگر تاکنون رایانه شخصی خود را از قطعات مونتاژ کرده‌اید‌، احتمالاً انگشت خود را بر روی یکی از این موارد بریده اید. محافظ ورودی / خروجی یک صفحه فلزی مستطیل شکل است (لبه‌ها می‌توانند تیز باشند) که روی شکافی در پشت قاب کامپیوتر شما قرار می‌گیرد.

تقریباً هر مادربوردی شامل یک شیلد می‌شود. این شیلد دارای بریدگی‌هایی برای درگاه‌های خاص مادربرد خواهد بود و در هنگام استفاده روزمره وقتی کابل‌ها را به پورت‌ها وارد می‌کنید‌، از بقیه برد محافظت می‌کند.
چیپ ست
“چیپ ست” اصطلاحی گسترده است که شامل سیلیکون موجود در مادربرد است و مسیرهای مختلف (و کنترل کننده‌ها) را برای سیستم‌های مختلف فرعی در رایانه فراهم می‌کند.

هنگام خرید مادربرد، این چیپست‌، معمولاً از اینتل یا AMD‌، خانواده برد‌، خطوط پردازنده AMD یا Intel خاص که از برد پشتیبانی می‌کند و بسیاری از ویژگی‌های ممکن که سازنده مادربرد می‌تواند پیاده سازی کند‌، تعریف می‌کند. یک سازنده مادربرد معمولاً مجموعه‌ای از بردها را براساس یک چیپست واحد ارائه می‌دهد‌، اما با تفاوت در عوامل شکل و سطح ویژگی‌ها.

در میان نکات مهم در خرید مادربرد، دانستن اینکه مادربرد شما روی کدام چیپست کار می‌کند به دو دلیل مهم است. اولین دلیل، مربوط به پردازنده‌های خاصی است که مادربرد از آن‌ها پشتیبانی می‌کند (گرچه باید بدون در نظر گرفتن آن لیست‌، آن را با دقت بررسی کنید). دوم‌، چیپست موقعیت نسبی یک برد و مجموعه ویژگی‌های آن را نشان می‌دهد. به عنوان مثال‌، بردهای مبتنی بر AMD B350 تمایل بیشتری به مدل‌های مقرون به صرفه تری نسبت به X370‌ها دارند‌، هرچند هر دو ممکن است از پردازنده‌های یکسانی پشتیبانی کنند.

سوکت پردازنده

این مخزن مربعی است که تراشه پردازنده‌ای که خریداری می‌کنید در آن جای می‌گیرد. نوع سوکت خاص پردازنده (نه فقط سازنده) باید با نوع سوکت مورد استفاده برد تطابق داشته باشد. (به عبارت دیگر‌، همه تراشه‌های پردازنده اینتل در تمام برد‌های اینتل کار نمی‌کنند) همچنین‌، همه پردازنده‌های یک نوع سوکت داده شده در هر صفحه‌ای که دارای این سوکت باشد کار نخواهند کرد. شما باید هنگام بررسی نکات مهم در خرید مادربرد لیست سازگاری با پردازنده مرکزی سازنده مادربرد را با جزئیات بیشتر بررسی کنید.

مدتی است که پردازنده‌های اینتل از طرحی استفاده کرده‌اند که در آن پین‌های رابط بخشی از سوکت است و در پایین تراشه پردازنده مخاطباتی مانند نقطه وجود دارد. در همین حال تراشه‌های مصرف کننده AMD‌، به استثنای Ryzen Threadrippers‌، هنوز هم از سوکت‌های قدیمی‌ دارای سوراخ‌هایی برای پین‌های تراشه استفاده می‌کنند.

در گذشته انواع مختلفی از پریزها وجود داشته است اما سه مورد فقط امروزه قابل استفاده است. این ها LGA ، PGA و BGA هستند. اینتل از LGA استفاده می‌کند ، در حالی که AMD از PGA استفاده می‌کند.

سوکت‌های BGA به اندازه موارد اخیر محبوب نیستند زیرا این اتصالات به طور دائمی ‌به مادربرد متصل می‌شوند ، بنابراین نمی‌توان آن ها را سرویس کرد یا ارتقا داد.

بسته به نوع سوکت مادربرد خود ، تعیین می‌کند چه پردازنده ای را می‌توانید خریداری کنید. بنابراین شما احتمالاً باید ابتدا CPU مورد نظر خود را در نظر بگیرید و سپس به خرید مادربرد اقدام کنید.

اسلات‌های DIMM

این شکاف‌ها در مادربرد (به طور معمول دو یا چهار‌، اما گاهی هشت) است که RAM سیستم را می‌پذیرند و اهرم‌های موجود در یک یا هر دو طرف حافظه‌ها را در جای خود قفل می‌کنند. در جدیدترین مادربردها، این حافظه دارای نرخ داده دوگانه DDR4 است. اسلات‌های DDR3 هنوز در برخی از مادربردهای آخرین نسل وجود دارد‌، به خصوص برای پردازنده‌های AMD. بنابراین هنگام خرید مادربرد به این نکته نیز باید توجه شود.

سریال ATA

ATA سریال که اغلب مخفف آن SATA است‌، رابط استاندارد برای درایوهای داخل رایانه‌های شخصی و تجاری است. این در ‌هارد دیسک‌ها‌، SSD‌ها و درایوهای نوری به طور یکسان استفاده می‌شود. درایوهای دارای رابط SATA دارای هر دو اتصال داده SATA که در رایانه رومیزی به یکی از پورتهای SATA مادربرد متصل می‌شود و یک اتصال برق گستردهتر تیغه مانند SATAکه به منبع تغذیه SATA متصل است هستند.

هنگام خرید مادربرد، ممکن است لازم باشد تعداد درگاه های SATA مورد نیاز خود را در نظر بگیرید. هر درگاه SATA به شما امکان می‌دهد تا درایو نوری و درایوهای ذخیره سازی مانند SSD یا HDD را به هم متصل کنید. بنابراین مهم است که مطمئن شوید مادربرد شما از تمام پورت های SATA مورد نیاز برای همه درایوها برخوردار است.

همچنین لازم به ذکر است که شما باید اطمینان حاصل کنید که مادربرد شما استاندارد SATA 6گیگابایت را ارائه می‌دهد که به SATA 3.0 نیز معروف است. بعلاوه ، ممکن است لازم باشد اتصالات جانبی را در نظر بگیرید ، به عنوان مثال USB 3.0.
توجه داشته باشید که در یک مادربرد معین‌، برخی از پورت‌های SATA ممکن است توسط تراشه‌های کنترل کننده مختلف اداره شوند‌، احتمالاً به معنای قابلیت‌های مختلف است. (به عنوان مثال‌، برخی از درگاه‌های SATA ممکن است از RAID پشتیبانی کنند و برخی دیگر پشتیبانی نمی‌کنند.)

CMOS‌، باتری CMOS

یکی دیگر نکات مهم در خرید مادربرد CMOS است. CMOS مخفف “مکمل فلز اکسید – نیمه‌هادی” است. این یک حافظه در مادربرد سیستم است که BIOS و تنظیمات آن را نگه داشته و همچنین تنظیمات ساعت سیستم را حفظ می‌کند. برای حفظ تنظیمات خود با خاموش بودن سیستم برای مدت طولانی‌، یک باتری پردازنده CMOS را آبدار نگه می‌دارد. در مادربردهای مدرن این باتری تقریباً همیشه یک سلول سکه ای CR2032 است.

فاکتور فرم

در ابتدا باید قبل از خرید مادربرد فاکتور فرم را انتخاب کنید. مادربردهای ATX مانند micro ATX معمول هستند (اگرچه اندازه آن‌ها کوچکتر است و تعداد شکاف‌های گسترش یافته را کاهش می‌دهد).

هنگامی‌که مادربرد جدیدی خریداری می‌کنید و مطمئن نیستید اندازه آن متناسب است ، همیشه می‌توانید مادربرد قدیمی ‌خود را اندازه بگیرید و آن را با اندازه‌های مختلف مقایسه کنید. برد ATX محبوب است ، زیرا دارای اسلات‌های انبساط بیشتری است که می‌تواند مفید باشد.

LED اشکال زدایی

LED اشکال زدایی که در مادربردهای ممتاز رایج است‌، یک ویژگی فوق العاده مفید برای سازندگان رایانه‌های افراد حرفه ای است. کد (معمولاً دو رقمی)‌، درصورت عدم راه اندازی رایانه‌، کدهای خطا را نشان می‌دهد. کدهای ذکر شده در دفترچه راهنما به شما کمک می‌کنند تا دلیل ناموفق بودن توالی راه اندازی مانند RAM را که به طور نامناسب نصب شده است یا خطای کارت ویدیو را مشخص کنید و باید در خرید مادربرد به دنبال آن باشید.

مورد آخر در لیست نکات مهم در خرید مادربرد که باید مورد توجه قرار گیرد ، برند تجاری است. تولید کنندگان مختلف خدمات پس از فروش عالی و سابقه خود در تولید مادربردها را دارند. علاوه بر این، سطح تخصص و پوشش تولیدکننده مستقیماً بر درایورها و سازگاری با برخی از اجزا تأثیر می گذارد.

اگر تصمیم بگیرید روزی یک رایانه هکینتاش ایجاد کنید، سازنده ای که انتخاب می کنید نیز ممکن است در تصمیم شما نقشی داشته باشد. برخی از آن‌ها سازگار هستند، در حالی که بعضی دیگر از این کارها را انجام نمی دهند، بنابراین انجام یک تحقیق صحیح می تواند یک راه طولانی باشد.

RAM (حافظه دسترسی تصادفی)

در مرحله بعدی ، خرید RAM ( مخففRandom Access Memory ) است. اساساً مادربردی که خریداری می‌کنید میزان و نوع RAM شما را تعیین می‌کند.

بنابراین لازم است قبل از تصمیم گیری برای خرید مادربرد ، به این نکته توجه داشته باشید. در نتیجه ، توصیه می‌شود مادربردی را انتخاب کنید که حداقل 16 گیگابایت ظرفیت داشته باشد ، حتی اگر در ابتدا قصد خرید این مقدار را ندارید ، بعداً می‌توانید از این حافظه استفاده کنید. علاوه بر این ، به دنبال کیسی باشید که 4 اسلات حافظه یا بیشتر ارائه دهد.

این بدان معناست که شما می‌توانید برای شروع کار 2 ماژول RAM نصب کنید و در آینده فضای کافی برای ارتقا حافظه نخواهید داشت.

شکاف‌های PCI

اسلات PCI اتصال یا پورتی است که روی مادربرد قرار دارد. آن‌ها سال‌ها نوع استاندارد شکاف توسعه بوده اند و به آن‌ها امکان اتصال کارت‌های توسعه را می‌دهد.

بسته به نحوه استفاده از رایانه خود ، اگر مادربرد شما دارای اسلات‌های متناسب با نیاز شما باشد ، باید این شکاف‌ها را نظر بگیرید. اگر گیمر هستید ، باید حداقل یک اسلات PCI express x16 با سرعت کامل داشته باشید و اگر می‌خواهید چند کارت را به هم متصل کنید ، به چندین مورد دیگر نیاز خواهید داشت.

مادربردها همچنین اسلات‌های PCI استاندارد و اسلات‌های Express PCI کوچکتر را برای کارت‌های دیگر مانند کارت‌های صدا ، آداپتورهای Wi-Fi و سایر قابلیت‌های اتصال ارائه می‌دهند.

امکانات

اگر اقدام به خرید مادربرد با ویژگی‌های از قبل تعبیه شده کرده اید ، دیگر نگران خرید کارت‌های توسعه اضافی نخواهید بود. یک ویژگی رایج‌تر که معمولاً در اکثر مادربردها وجود دارد ، صدای داخلی است. اما این فقط برای بلندگوهای میان رده مناسب است. شایان ذکر است که مادربردهای بهتر اغلب از ویژگی‌های Wi-Fi و بلوتوث نیز استفاده می‌کنند ، اما برای این ویژگی‌ها باید پول بیشتری هزینه کنید. با این وجود آن‌ها نیاز به کارت‌های توسعه را کاهش می‌دهند.

SATA

هنگام خرید مادربرد ، ممکن است لازم باشد تعداد درگاه‌های SATA مورد نیاز خود را در نظر بگیرید. هر درگاه SATA به شما امکان می‌دهد تا درایو نوری و درایوهای ذخیره سازی مانند SSD یا HDD را به هم متصل کنید.

بنابراین مهم است که مطمئن شوید مادربرد شما از تمام پورت‌های SATA مورد نیاز برای همه درایوها برخوردار است. همچنین لازم به ذکر است که شما باید اطمینان حاصل کنید که مادربرد شما استاندارد SATA 6گیگابایت را ارائه ‌دهد که به SATA 3.0 نیز معروف است.

بعلاوه ، ممکن است لازم باشد اتصالات جانبی را در نظر بگیرید ، به عنوان مثال USB 3.0..

برای خرید مادربرد بهتر است که از فروشگاه های معتبر استفاده کنید تا یک خرید امن و مطمعن داشته باشید.

صفحه اصلی مدار چاپی در کامپیوتر با نام مادربرد شناخته می‌شود. نام های دیگر این واحد رایانه ای مرکزی ، تخته سیستم ، صفحه اصلی یا صفحه سیمی چاپی (PWB) است. مادربرد بعضی اوقات بهmobo کوتاه می شود.



:: برچسب‌ها: مادربرد ,
:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1401 | نظرات ()