نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

اگر شما هم به سرعت بالای خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی سیستم خود اهمیت می‌دهید، در این صورت بهترین راه حل برای شما خرید هارد SSD است. در ادامه با راهنمای خرید هارد SSD و معرفی بهترین هاردهای SSD در دانوتک همراه شما خواهیم بود.

امروزه که سرعت و صرفه جویی در زمان برای کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است، به کار بردن سخت افزار قدرتمند بر روی سیستم آن ها ضروری و از واجبات است. بهترین هارد های SSD از جمله این سخت افزارها می باشند که می‌توانند شما را از شر سرعت پایین خواندن و نوشتن اطلاعات رهایی ببخشند و تجربه سرعت و پردازش بالایی را برای شما به ارمغان آورند.

در این میان، شرکت‌های مختلف مدل‌های متنوع و گوناگونی از هارد های ssd را با ظرفیت‌ها و کیفیت‌های مختلف وارد بازار می‌کنند که از جمله آن ها می‌توان به سامسونگ، وسترن دیجیتال، سیلیکون پاور و کینگستون اشاره کرد.

هارد SSD چیست؟

هارد SSD از تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات است که از مجموع مدارهای ترکیب شده به عنوان فضای ذخیره سازی ثانویه در کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف هارد دیسک‌ها، بهترین هاردهای SSD در برابر شوک های ناگهانی مقاوم هستند و صدای به مراتب کمتری تولید می‌کنند. همچنین یک هارد ssd سرعت پردازش بسیار بالاتری داشته و زمان تاخیر آن اندک است.

خوب است بدانید که هارد SSD اطلاعات را در سلول‌های نیمه‌ رسانا ذخیره می‌کند. از سال 2019 این سلول‌ها قادر شدند بین 1 تا 4 بیت از داده را در خودشان ذخیره کنند. هارد SSD هم بنا بر ویژگی تعداد بیت‌های ذخیره شده در هر سلول متغیر خواهد بود.

نوع تک سلولی (SLC) آن‌ها در مقایسه با نوع دو سلولی و سه سلولی (MLC و TLC)، مطمئن تر، بادوام‌تر، سریع‌تر و گران‌ قیمت تر است. نوع چهار سلولی (QLC) آن‌ها که از همه ارزان تر است اغلب برای دستگاه‌های کاربران عادی مناسب و قابل استفاده است.

یک هارد ssd می‌تواند در ظاهر هارد دیسک‌های معمولی یا با شکل و شمایلی جدید نمایان شود. در واقع، نمونه مشابه هارد دیسک آن ها برای کامپیوترها قابل استفاده است و می‌تواند جایگزین HDD شود.

بهتر از قبل از خرید هارد SSD این را بدانید که هارد های SSD می‌توانند کارایی و عملکرد کل سیستم را افزایش دهند.

راهنمای خرید بهترین هارد SSD
بهترین هاردهای ssd با ظهور نسل جدید درایوها چون Intel 665p شاهد خروج رابط‌ های قدیمی SATA از عرصه هارد دیسک‌ها هستیم. این درایوهای جدید سرعت بسیار بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار داده و از قیمت مناسبی نیز برخوردار می باشند. نسل بعد هارد SSD را مدل‌های سریع تری از شرکت‌هایی چون گیگابایت، کورسیر و پیتریت ارائه خواهند داد.

شما برای استفاده از بهترین هاردهای SSD به مادربوردی پرقدرت نیز نیاز دارید. در ادامه مطلب در دانوتک به نکاتی برای تهیه هارد SSD مناسب ارائه خواهیم داد. با ما در راهنمای خرید هارد SSD همراه باشید.

بودجه مورد نظرتان برای خرید هارد چقدر است؟

مهم‌ترین نکته در خرید یک قطعه سخت‌افزاری را می‌توان بودجه کاربر دانست. اکثر افراد به دنبال خرید هارد SSD با حداقل ضرفیت 120 گیگابایت هستند. این گروه از هاردهای SSD ضعیف‌ترین آن‌ها بوده و علاوه بر فضای ذخیره‌سازی کم، سرعت پایین ‌تری نسبت به مدل‌های قدرتمند تر دارند همچنین تفاوت قیمت بین یک هارد اس اس دی 120 گیگابایتی و هارد 250 گیگابایتی بسیار ناچیز و حدود 10 دلار است.

اگر به دنبال نقطه‌ای متعادل در بین معیارهای عملکرد و قیمت و سرعت هستید، یک هارد SSD با ظرفیت 500 گیگابایتی می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. بهترین هاردهای SSD با ظرفیت بیشتر از 2 ترابایت قیمت بسیار بالایی داشته و خرید آن‌ها برای کاربران عادی توصیه نمی‌شود.

دستگاه کامپیوتر شما چه نوع هارد ssd را پشتیبانی می‌کند؟
بهترین هاردهای SSD در انواع گوناگونی ساخته شده و هر کدام ویژگی‌های مخصوص خود را دارند. انتخاب نوع هارد SSD بستگی به کامپیوتر یا دیگر دستگاه مورد استفاده شما خواهد داشت. اگر به دنبال جمع کردن یک کامپیوتر قدرتمند مخصوص اجرای گیم هستید می‌توانید از اکثر هارد های SSD بهره ببرید.

اگر قصد خرید هارد SSD برای لپ ‌تاپ خود را دارید بهتر است نگاهی به دفترچه راهنمای آن بیاندازید. بسیاری از تولیدکنندگان لپ‌ تاپ ‌ها فضای ذخیره‌ سازی را مستقیما در مادربورد آن‌ها تعبیه کرده و امکان ارتقای این فضا را از کاربران منع می‌کنند.

کدام ظاهر هارد اس اس دی را ترجیح می‌دهید؟
یکی دیگر از بخش هایی که برای خرید هارد SSD باید بدانید ظاهر هارد ها می باشد. هارد های SSD در سه شکل عرضه می‌شوند.

دسته اول هارد های 2.5 اینچی ساتا هستند. این دسته از هارد های SSD متداول ‌ترین نوع آن‌ ها بوده و همان ‌طور که از نامشان پیداست، از طریق کابل SATA به سیستم وصل می‌شوند. در صورت عدم پشتیبانی کامپیوترتان از درگاه‌های 2.5 اینچی، می‌توانید از مبدل های موجود در بازار استفاده کنید. این تبدیل‌ها صرفا برای این منظور طراحی شده‌اند.

دسته دوم هارد های Add-in Card (AIC) بوده که سرعت بسیار بالایی دارند. این نوع از هاردها از طریق PCI Express bus به سیستم شما وصل شده و جای کارت‌های گرافیک را در مادربوردتان اشغال می‌کنند. به این ترتیب استفاده از این مدل هارد های SSD بر روی لپ ‌تاپ‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

دسته سوم هارد های SSD M.2 هستند. این هارد ها ظاهری مشابه با رم‌ها داشته و در اندازه‌های گوناگونی عرضه می‌شوند. کاربران می‌توانند این هارد SSD را در لپ ‌تاپ ‌ها و کامپیوتر های دسکتاپ به کار برند. بزرگ‌ترین نوع این هاردها، فضای ذخیره‌سازی دو ترابایت را ارائه می‌دهد. هاردهای U.2 نوع خاصی از این مدل ها بوده که از رابط PCIe استفاده می‌کنند. این هاردها قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند.

تفاوت بین رابط SATA و PCIe چیست؟
پیچیده ‌ترین قسمت در خرید یک هارد SSD، انتخاب نوع رابط آن است. همان‌ طور که بالاتر به آن اشاره ;کردیم، هاردهای 2.5 اینچی از رابط SATA بهره می‌برند؛ این رابط که در ابتدای قرن بیست و یکم عرضه شد، برای اتصال هارد دیسک به سیستم به کار می‌رود. از طرفی رابط PCI Express bus سرعت بسیار بیشتری را نسبت به SATAدر اختیار شما قرار خواهد داد. هارد های M.2، بسته به مدل خود، با رابط‌ های نامبرده کار می‌کنند.

بهترین هاردهای SSD مانند Samsung 970 از پشتیبانی پروتکل دیگری به نام NVMe نیز برخوردار هستند. این پروتکل با هدف ارائه سرعت هرچه بالاتر طراحی شده است.

توجه کنید که درایوها و کانکتورهای M.2، جدا از قابلیت‌ها، شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. به همین علت پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از خرید هارد SSD دفترچه راهنمای مادربورد یا لپ‌تاپ خود را با دقت مطالعه کنید تا اطلاعات جامعی را از مادربورد دستگاه خود به دست آورید.

اگر استفاده روزانه شما از سیستمتان محدود به گشت و گزار در اینترنت، امور اداری و حتی بازی می‌شود، نیازی به تهیه هارد SSD با قابلیت پشتیبانی از NVMe نخواهید داشت. قیمت بالای این هاردها، آن‌ها را به سخت‌افزار مناسب کارهای سنگین تبدیل می‌کنند. توجه کنید که پهنای باند این دسته از هاردهای SSD در حدود پنج برابر بیشتر از مدل‌های SATA است.

ادامه مطلب: https://danotech.ir/comprehensive-guide-to-buying-an-ssd/



:: برچسب‌ها: راهنمای جامع خرید هارد SSD ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 بهمن 1399 | نظرات ()